Overgang van Christchurch naar Adelaide. - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu Overgang van Christchurch naar Adelaide. - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu

Overgang van Christchurch naar Adelaide.

Door: Peter en Nel

Blijf op de hoogte en volg Peter en Nel

23 December 2016 | Australië, Adelaide

We zijn onze laatste drie weken in Australië begonnen in Adelaide. Wat een overgang vergeleken met Christchurch!
De 2 dagen, die we in Christchurch geweest zijn, heeft bij ons laten beseffen, wat een impact een aardbeving kan hebben. Als je de berichten hoort aan de andere kant van de wereldbol, dan ben je snel weer bezig met je eigen dingen van de dag. De aardbevingen van 2011 en 2012 hebben Christchurch centrum bijna geheel verwoest. Je ziet, als je daar rondloopt, alleen maar gebouwen, die of beschadigd zijn of weer in opbouw of die afgesloten zijn, omdat men niet weet wat de schade is. En dat zelfs na 4, 5 jaar! De overgang naar Adelaide is dan ook even wennen.
Adelaide is een grote stad, die heel overzichtelijk is ingedeeld. Alle straten lopen redelijk recht en evenwijdig aan elkaar. Het centrum is een vierkant met daaromheen een brede groenstrook van parken. Daar omheen liggen de vele woonwijken, waarvan in één wijk nog de woningen van de pioniers uit de bloeiende begin tijd staan. De Town Hall is ook een van de oudere gebouwen van de stad. Het centrum is heel gezellig met de drukke Rundle Mall. Zeker nu in Kersttijd (wat gek in de zomer!) is er veel te beleven. Er zijn veel straatmuzikanten en er zijn artiesten aan het werk. Aan de westkant grenst Adelaide aan de zee en daar ligt ons huisje voor 6 nachten. Aan de oostkant liggen heuvels en we rijden naar Mount Lofty om een mooi uitzicht over de stad te hebben. We bezoeken dan ook het National Park Bel Air. Hier zijn koala’s in het wild te vinden. Na een zoektocht van 1 ½ uur komen we aan het eind van de wandeling inderdaad een aantal “wilde” koala’s tegen. Nu is ook de tijd aangebroken, dat onze kinderen vanuit Nederland binnen druppelen. De eerste hier in Adelaide is Ivette. We bezoeken met haar het Wild Life park Cleland. In dit park zijn alleen Australische dieren te vinden in een natuurlijke omgeving. Er zijn vele verschillende soorten vogels te bewonderen, die uit je hand eten. Daarnaast vele buideldieren, zoals de koala’s en de “tamme” kangoeroes. De volgende dag vertrekken we in de richting naar de Barossa Valley.
Eén van de wijnhuizen in deze bekende wijnstreek is Jacobs Creek, waarvan de wijnen in Nederland te koop zijn. Uiteraard doen we daar een uitgebreide wijnproeverij met daarna een lunch. Gelukkig konden we aan het eind ook testen op het alcohol promillage en gelukkig was één van ons drieën nog in staat om te rijden. Dan rijden we door naar de Halls Gap in de Grampians. Een ruig berg gebied, waar we twee dagen aan de wandel gaan. Op de eerste dag lopen we naar de MacKenzie Falls. Deze wandeling van totaal 3 uur was voor het grootste deel makkelijk te lopen, maar dat werd afgewisseld met enkele lange trappen om toch boven aan de waterval te komen. De tweede dag gaan we op weg naar de Pinnacles een uitzichtpunt over de vallei met een voetpad door een ruig gebergte. Deze wandeling was ook bij elkaar 3 uur, maar hierbij was het klimmen en klauteren door de canyons (bergkloven). Terug op de camping zijn we verrast doordat op een veldje vele kangoeroes en emoes in het wild rondlopen. De camping “Halls Gap Lakeside Tourist Park” is een fantastische camping en een aanrader! Wij zaten in een prachtig huisje, maar je kunt er ook kamperen met camper of caravan.
We gaan nu op weg naar Melbourne om daar Kerstmis te gaan vieren met de familie, nadat we eerst Leon en Annick hebben afgehaald van het vliegveld.

We wensen jullie allemaal hier vanuit het warme (26 graden) Australië een fijne kerstdagen toe en een gezond 2017.

• 23 December 2016 - 12:15

To En Wim De Vries:

Enorm genoten van jullie belevenissen. Wij wensen jullie fijne Kerstdagen en een goed begin van 2017 samen met jullie kinderen.

• 23 December 2016 - 14:00

Marleen:

Je wordt echt een held met al die dieren, Nel....
    Gezellig straks met z'n allen kerst vieren. Heerlijk dat Ivette er al is hè?
    Hier een stukje kouder, maar dat mag de pret van vakantie niet drukken.

Geniet van de laatste weken en de kinderen en tot in het nieuwe jaar!

Liefs van ons

• 23 December 2016 - 14:46

Thea Brinkel:

Wat een pracht belevenissen maken jullie mee, geweldig, heerlijk dat de kids nu komen, voor jullie allen hele fijne feestdagen liefs

• 23 December 2016 - 16:55

Lucia:

Weer veel gedaan jullie.wij wensen jullie met de kinderen fijne feestdagen toe en tot volgend jaar.

• 24 December 2016 - 13:55

Truus Kool:

Nel en Peter, de laatste loodjes van jullie prachtige reis.
    Nu lekker genieten van jullie kinderen die komen .
    Ik wens jullie hele fijne dagen met elkaar
    Maar vooral alle goeds en gezondheid gewenst voor het nieuwe jaar.
    Een goeie terugreis en tot ziens maar weer op school.

• 24 December 2016 - 20:08

Carel Versluijs:

Wat maken jullie toch een prachtige reis!!!!! fijn dat Yvette er al is, straks de jongens met aanhang!!!!
    Geniet van de feestdagen en de jaarwisseling, Carel en Emy

• 25 December 2016 - 12:51

Reino:

Lieve mensen, geniet van dat prachtige land en nu met jullie kinderen.

Jan wordt dinsdag geopereerd aan een open hartoperatie. Dit gebeurt in Zwolle

waar hij al een paar dagen ligt. Met mij gaat het prima, een beetje stil in huis.

Vanmiddag ga ik weer op bezoek. Nog veel plezier en tot spoedig ziens.

Reino

• 28 December 2016 - 10:48

Annemarie:

Hai allemaal,

Eindelijk vakantie voor ons en nu heb ik de tijd genomen om de reisverslagen door te lezen. Wat een schitterende vakantie! Wij wensen jullie met het hele gezin een onvergetelijke oud en nieuw en alvast voor 2017 een mooi en vooral gezond nieuwjaar!

Groetjes van ons 4tjes,
    Annemarie

• 29 December 2016 - 16:30

Loes:

Dank voor jullie Kerstwens. Is wel gek om jullie in je zomerkleding naast een kerstboom te zien staan.
    Spetterende jaarwisseling gewenst in gezelschap van jullie kinderen. En nog maar flink genieten.
    Groeten, Ger en Loes.

• 30 December 2016 - 00:13

Ans:

Het is wat laat om nog wensen voor de kerstdagen te doen maar ik hoop hebben jullie net zulke fijne dagen gehad als ik. Wat een mooie reis en wat zien jullie veel en wij ook door jullie verslag en foto''s. Ik geniet er iedere keer weer van. Om jullie een fijne en gezellige jaarwisseling te wensen ben ik niet te laat. Geniet met z'niet alle van de komende tijd. Groetjes Ans

• 01 Januari 2017 - 12:57

Lidwien En Dico:

Lieve Peter en Nel,

Een prachtige reis met onwisbare indrukken en nu samen met iedereen die jullie lief is oud en nieuw vieren, hoe gaaf! Geniet met en van elkaar en van alles wat er nog te zien is!
    Lieve groet, Dico en Lidwien

• 01 Januari 2017 - 23:59

Karen Davies:

Sorry I should have done this sooner. Figured out how to comment on your blog.
    Wishing you a Happy New Year! I was watching the New Years Sydney Fireworks on TV yesterday and thought of you. Hope you had a fantastic night in Sydney New Years Eve and had a good vantage point. It was a good display.
    Cheers

Karen

• 02 Januari 2017 - 10:03

Jonne:

Hey lieve Nel en Peter (en de rest vd familie),

Wat bijzonder om daar nu de laatste weken/dagen van jullie trip zo met het gezin door te brengen. Ik hoop dat jullie gezellige kerstdagen hebben gehad en natuurlijk een spetterend 2017 toegewenst! Ik ben benieuwd hoe jullie de jaarwisseling daar hebben beleefd!? Jullie start van het nieuwe jaar zo in Australië kan in ieder geval niet meer stuk.
    Hier is onze tweede vakantieweek in gegaan; beetje wisselvallig weer met een paar graden boven 0. Geniet van jullie laatste paar dagen in Australië, veilige terugvlucht en tot maandag 9 januari!

Liefs XXX Jonne

• 02 Januari 2017 - 10:06

Jonne:

Oja, en als ik de foto zie van het wijn proeven uit de streek Jacobs Creek dan weet ik wel welke 2 er niet terug kon rijden ;-) ;-) ;-)

• 02 Januari 2017 - 21:24

Dick Robijn Uit Amsterdam:

vrienden Nel en Peter met de kinderen. Jee veel foto's gezien en nog meer gelezen, gunst wat hebben jullie veel meegemaakt en een hoop gezien samen. Wellicht ook nog goud gevonden ? Of wilde dieren gevangen ? Maar ook nog een 40 jarig huwelijks feestje gevierd ( dat heet een Robijnen bruiloft ) ! Voor nu een relaxte lange terugreis richting het koude Nederland. daarna welkom in het kleine Ede en dat als wereld reizigers.