Maori’s, geisers en Jan van Genten. - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu Maori’s, geisers en Jan van Genten. - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu

Maori’s, geisers en Jan van Genten.

Door: Peter en Nel

Blijf op de hoogte en volg Peter en Nel

24 November 2016 | Nieuw Zeeland, Wellington

Rotorua heeft ons niet teleurgesteld! We hebben het dorp Whakarewarewa bezocht. Dit Maori dorp wordt nog echt bewoond en we kunnen hier de tradities zien van de Maori’s. In het dorp komt overal heet water en stoom uit de grond. In deze kokend hete geisers wordt gekookt en de hete lucht uit de grond wordt tevens gebruikt als oven, door er een rooster op te leggen. Er is een heus badhuis (weliswaar in de buitenlucht), waar schoon heet water doorheen stroomt. Het is een mooi gezicht om de geisers overal uit de grond te zien komen.
Ook hier wonen we een Maori show bij, maar deze is spontaner. Geweldig om de Haka te zien, de strijddans, die doorhet Nieuw Zeelands rugbyteam is over genomen en die zij bij wedstrijden laten zien. We merken hier ook dat de Maori’s heel toegankelijk zijn. Zij willen graag vertellen over hun cultuur.
Dat we in vulkanenland zijn is overal merkbaar. We lopen door de vulkanische vallei Waimangu (het zijn vreselijk moeilijk namen in het Moari!!) en zien daar het grootste meer met heet water. Niet voor niets wordt dit de Frying Pan genoemd.
En dan Blue Lake, je zou er zo in willen duiken, jammer dat de temperatuur té hoog is! Overal borrelt en bubbelt het. Fascinerend om te zien.
Bij Lake Taupo staan we op de brug bij de waterval, de Huka Falls genaamd. Er gaat een enorme hoeveelheid water door een nauwe doorgang en dat geeft een donderend geluid.
Bij Craters of the Moon lopen we door een grote krater, die inmiddels wel weer begroeid is. Maar overal komt stoom uit de grond. Gelukkig is er een goed wandelpad aangelegd, want van het pad af wijken doe je liever niet!
We rijden weer naar de kust en belanden in Napier. Deze stad is verwoest door een aardbeving in 1931 en weer opgebouwd in de bouwstijl van die tijd. Dat was Art Deco en vandaar dat dit dé Art Deco stad van Nieuw Zeeland wordt genoemd. We zijn hier eigenlijk gekomen voor de Jan van Genten. Deze bijzondere vogels nestelen op Cape Kidnappers en dat is vlak bij Napier. We gaan met een tractor met aanhanger over het strand en hebben een prachtig zicht op de steile rotsen en hier en daar zien we grote scheuren, die ontstaan zijn door vroegere aardbevingen. Rijdend over het rotsachtige strand zien we het rijke vogelleven. Na 1 ½ uur rijden komen we bij de kaap aan en moeten dan een steile helling op. Daar zien we verschillende kolonies Jan van Genten. Fantastische vogels, die een stuk groter zijn dan de zeemeeuwen.
Daarna gaan we op weg naar Wellington en hebben onderweg twee mooie stops. De eerste stop is bij Mount Bruce waar we een echte Kiwi zien. De Kiwi is een Nieuw Zeelandse vogel, die helaas ’s nachts leeft. Om hem in de natuur spontaan tegen te komen is dus lastig. Maar in park Pukaha zien we hem in een nachtkooi. Het zijn best grote vogels met een enorme snavel. Het was moeilijk om deze vogel te fotograferen, vandaar de wat onscherpe foto die met flits is genomen.
We hebben daarna een overnachting in Castlepoint, waar we de vuurtoren willen zien. Het was in de middle of nowhere, maar wat een mooie kustlijn. En wat dacht je van ’s morgens een ontbijtje in de zon met uitzicht op zee?
Uiteindelijk komen we in de hoofdstad van Nieuw Zeeland: Wellington. Dit is een gezellige stad met leuke winkeltjes, heel veel kroegjes en een prachtig museum.
We bekijken de bijenkorf (Beehive), het parlementsgebouw en gaan met de Cable Car (een treintje) naar boven. Maar hoogtepunt is toch wel het museum
“Te Papa”, het Nieuw Zeelands museum, waarin de hele geschiedenis van het land wordt verteld. De buitenkant vinden we niet zo mooi, maar de binnenkant is fenomenaal. Het is ruim opgezet, mooi vorm gegeven en moderne technieken zijn toegepast. Hier in Wellington worden we wel geconfronteerd met de gevolgen van de recente aardbevingen. Een aantal gebouwen zijn gesloten, vanwege de opgelopen schade en/of men moet nog nagaan of er schade is. We kunnen gelukkig wel na anderhalve dag, vroeg in de ochtend, met de ferry van Wellington naar het Zuidereiland varen. Wat we daar gaan zien en beleven vertellen we wel in het volgende blog.

• 24 November 2016 - 09:35

Lucia:

Wat een verslag weer zeg geweldig.Weer een hoop gezien en beleefd.Kijk weer uit naar het volgende verslag.Dikke kus van ons.

• 24 November 2016 - 10:56

Reino:

Wat weer een prachtig verhaal. Ik beleef het weer opnieuw.

Ja mijn naam staat boven de mail.

Jan ligt in het ziekenhuis, kreeg zondag last van zijn linkerarm, direct

112 gebeld en binnen een uur lag hij al in het ziekenhuis. Allemaal onderzoeken,

vanmorgen door de scan en nu maar afwachten.

Nog heel veel plezier.

Groetjes Reino.

• 24 November 2016 - 13:11

Marleen:

GAAAAAFFFF! Je hebt een kiwi gezien!
    Nel en Peter, wat een mooie belevingen weer! Zo anders Nieuw-Zeeland dan Australië, mailde je al. Is ook te zien op de foto's.
    Jeroen is helemaal enthousiast om de plekken weer te zien op de foto's, die hij ook heeft gezien....schat in dat wij over een x aantal jaar jullie reisplan eens willen bekijken en zelf ook gaan..... (kan vanuit het bejaardenhuis verteld woorden hoor ;-))...
    Mooi om te lezen en te zien dat jullie elke dag weer opnieuw genieten.
    Ga zo door!
    Lieve groetjes van ons

• 24 November 2016 - 22:27

Thea Brinkel:

Wat geweldig weer lieve mensen, genieten maar weer ,liefs van ons

• 26 November 2016 - 12:38

Laura:

Wat een heerlijke reis maken jullie toch! En wat leuk om alle verslagen te lezen. Ik wens jullie nog heel veel plezier. Liefs Laura

• 26 November 2016 - 14:16

Jolanda Postma:

Leuk weer om te lezen! Benieuwd naar de volgende avonturen :-)

• 26 November 2016 - 19:12

Albertine:

wat een geweldige belevenissen maken jullie daar mee vanuit hier genieten we een klein beetje mee met jullie avontuur

• 27 November 2016 - 16:19

Carel En Emy:

Hallo wereldreizigers, wat een geweldige reis zijn jullie toch aan het maken! wij genieten van jullie verslag en foto's, onze buren hebben de aardbeving meegemaakt en een paar dagen van de wereld afgesloten geweest. Hoop dat bij jullie alles door kan gaan.

• 28 November 2016 - 15:13

Ger En Loes:

Geweldig landschap. Indrukwekkend. We genieten met jullie mee!