Via de Milford Sound naar Christchurch. - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu Via de Milford Sound naar Christchurch. - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu

Via de Milford Sound naar Christchurch.

Door: Peter en Nel

Blijf op de hoogte en volg Peter en Nel

12 December 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Nadat we Queenstown verlaten hadden, lag Milford Sound in het verschiet. Deze wereldberoemde fjord ligt ver weg van de bewoonde wereld en is via de weg te bereiken over een doodlopende weg van ruim 120 km. Het is geen straf om die weg te rijden, want de omgeving is schitterend. We komen langs watervallen en meertjes met soms een mooie weerspiegeling. Maar het meest indrukwekkend zijn de bergen om je heen. Hoge ruige pieken waar de sneeuw nog op ligt. Om elke bocht zie je weer een ander mooi uitzicht. We varen met de Mitre Peak boot door de fjord heen en zien ook hier de machtige bergen met watervallen, maar ook zeehonden en pinguïns. En wat hebben we geboft met het weer. Twee van de drie dagen regent het en wij hebben precies die ene zonnige dag.
We rijden naar het zuiden van het eiland en ook nu genieten we van de prachtige routes die we rijden. Hier ligt tevens het Nationale Park de Catlins. Dat betekent een paar mooie stopplaatsen. Zo is er Waipapa Point waar de zeeleeuwen op het strand te vinden zijn. We kunnen ze tot 10 meter benaderen. We stoppen bij Curio Bay om fossielen te zoeken bij het versteende bos. We lopen naar de mooie brede waterval Purakaunui. En tenslotte leggen we een moeilijke lange gravelroad af om de schitterend gelegen vuurtoren van Nuggit Point te bekijken.
Een interessante stad in het zuiden is Dunedin, waar nog veel gebouwen staan uit de Engelse koloniale tijd. Zo bezoeken we het enige kasteel van Nieuw Zeeland: Larnach Castle. Dit bijna geheel gerenoveerde kasteel is in privé eigendom en de huidige bewoners zijn vanaf 1967 het verwaarloosde kasteel uit 1887 aan het opknappen. In het centrum staan de Boys Highschool en de Girls Highschool en twee kathedralen, die in Victoriaanse stijl zijn gebouwd. Helaas kwam er niet veel van wandelen door de stad, want het heeft de hele dag geregend.
We rijden verder noordwaarts en komen langs de Moeraki Boulders. Dit zijn grote, ronde keien die zomaar op dit ene stukje strand liggen! We sluiten de dag af in Oamaru bij de pinguïn parade. Rond schemering komen de pinguïns aan land om hun gevangen voedsel aan hun kleintjes te geven. Dit is een commercieel gebeuren, want we zitten op tribunes en hebben natuurlijk entree geld betaald. Foto’s nemen mag niet, maar …… niet verder vertellen hoor!
We rijden landinwaarts naar Lake Tekapo. We rijden langs velden met veel schapen en koeien. De lupines zijn net als de vogel Kiwi een kenmerk van Nieuw Zeeland. We rijden, nu het voorjaar is, langs schitterende lupine velden.
Deze bloemen staan veelal aan de waterkant van een meertje of rivier. Als we even later de Clay Cliffs gaan bekijken (een bijzondere rotswand met pilaren van zandsteen) worden we verrast door een snel stromende Avimore rivier met lupines aan de randen.
We zijn weer landinwaarts gereden om bij Lake Pukaki de weerspiegeling van Mount Cook te zien. Helaas ligt die berg in de wolken en kunnen we dus geen weerspiegeling zien. Maar zoals we vaker hebben ervaren in Nieuw Zeeland is het een land dat ons kan verrassen. Dat merken we ’s avonds in Lake Tekapo. Het is zonnig geworden en we zitten op een camping aan het meer. Na het eten lopen we nog langs het meer en hebben daar de mooiste weerspiegeling van de hele vakantie gezien. Adembenemend mooi.
Uiteindelijk zijn we nu in Christchurch beland. We hebben de camper weer ingeleverd en hebben twee dagen de tijd om de stad te bezoeken. Wat natuurlijk gelijk opvalt zijn de bouwputten in het centrum. Na de grote aardbeving van februari 2011 zijn de gevolgen nog duidelijk zichtbaar. Veel gebouwen staan in de steigers, gebouwen worden nog afgebroken en gebouwen staan nog onaangeroerd achter hekken. Ook de kathedraal is gevaarlijk gebied en mag niet betreden worden. Op veel plekken zijn kunstwerken te zien, die de aardbeving doen gedenken. Zoals de 185 witte stoelen, ter nagedachtenis aan de 185 mensen die door de aardbeving zijn overleden.
Maar we zien gelukkig ook weer de opbouw van de stad. Nieuwe technieken en moderne uitstraling worden toegepast, zoals bij het busstation. Nog echt Engels aan de stad is de City Tram, een oude Engelse stadstram, die als toeristische attractie langs de bezienswaardigheden van Christchurch rijdt.
Vannacht vliegen we naar Australië en gaan we Nieuw Zeeland verlaten.
De afgelopen vijf weken hebben we genoten van een schitterend land met vele mooie en verrassende natuurverschijnselen en bijzonder vriendelijke mensen.
We hebben nu nog 3 weken Australië voor de boeg en zullen samen met de kinderen veel gaan doen in het Zuid Oosten van Australië en een bezoek aan onze familie in Melbourne brengen. Hierover meer in het volgende blog.

• 12 December 2016 - 09:44

Lucia:

Wat een belevenissen weer zeg.En wat een mooie foto's zeg.We wensen jullie weer veel veilige kilometers toe.En kijken weer uit naar het volgende verhaal.Gr.De Kolkjes

• 12 December 2016 - 19:32

Albertine:

jullie blijven ons verrassen want een mooie fotos en wat beleven jullie een mooie vakantie blijf genieten dan doen wij dat ook en nu nog een paar mooie weken in austalie en straks nog met de kids gr.martien en albertine

• 12 December 2016 - 22:24

Jaap En Renate:

Hoi Peter en Nel,
    Wat een mooi verhaal ! Wij hebben het in 1 adem gelezen ☺.Met ook nog eens schitterende foto's Enjoy de rest of the trip

• 12 December 2016 - 23:46

Elise:

Hoi Nel en Peter, wat een prachtig verslagen en foto's weer. ( achterstand ingehaald, haha).
    Dat is iets anders dan ons kikkerlandje.
    Als je nog maar kunt wennen als jullie volgend jaar weer terug zijn.
    Geniet maar weer verder en al kerst groetjes vanuit landgraaf.

• 13 December 2016 - 17:23

Marleen:

Ik val in herhaling.....: mooi, fijn dat jullie genieten, prachtige foto's, jaloers etc...
    Nog een paar dagen en dan samen met Ivette genieten en daarna ook de rest van de familie.
    Ik zal zorgen dat Ivette keurig op tijd op het station is ;-).

Veel plezier met elkaar.
    Liefs van ons

• 15 December 2016 - 18:54

Truus:

Wat een ervaringen! Nog een paar hele mooie weken in Australië!!

• 16 December 2016 - 01:39

Cornelia Versluys Nellie:

Peter and Nel,
    We have a family problem and I need to be free to go to Melbouren on the dates you are coming to Rushworth. Is it possible for you to find alternative accomodation and we will meet at Dandenong on the 25th?
    Nellie

• 17 December 2016 - 17:12

Jan En Reino:

Beste Peter en Nel,

Weer een prachtig verhaal met echte kippenvelmomenten; Milfordsound, Dunidin, Mount Cook,
    MourakiBolders, pinguins.
    Helaas heeft een enorme aardbevingsramp Christchurch getroffen. Uiteraard zagen wij nog de bijzonder
    kerk intact en konden we de toren beklimmen.
    Jullie doen het goed met die leuke verslagen en de mooie foto's.
    Benieuwd naar het verslag van het resterende deel van jullie reis.
    Hart.gr. van JAN en REINO

• 21 December 2016 - 12:05

Loes:

Late reactie op jullie prachtige verslag, maar niet minder enthousiast.
    Wat is er veel te zien in Nieuw-Zeeland en wat een prachtige foto's.
    Fijne weken nog in Australië en prettige kerstdagen gewenst met jullie kinderen.
    Groeten, Ger en Loes.

• 23 December 2016 - 06:46

Nellie Versluys:

I hope you are enjoying Victoria with Ivette.
    I sent you and email and mobile phone number. Could you please make contact.
    thanks
    Nellie

• 23 December 2016 - 08:48

Marieke:

Hoi Nel en Peter,
    Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt!
    Nog heel veel plezier de laatste tijd met jullie gezin en ook voor daar fijne feestdagen!
    Groeten,
    Marieke