Nieuw Zeeland: land van de Maori’s en vulkanisme - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland: land van de Maori’s en vulkanisme - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland: land van de Maori’s en vulkanisme

Door: Peter en Nel

Blijf op de hoogte en volg Peter en Nel

15 November 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

De vlucht van Perth naar Auckland had een tussenstop in Melbourne. We boften, want we kregen een upgrade van Melbourne naar Auckland. Ontvangst met champagne, persoonlijke bediening en super veel ruimte. Dat was heel aangenaam.
Minder aangenaam was het hotel waar we 2 nachten verbleven; hotel Albion. Het hotelpand stond als enige gebouw in het blok, omgeven door één grote bouwput!
De eerste nacht stond er een grote kraan voor ons raam materialen omhoog te hijsen voor een in aanbouw zijnde gebouw.
Auckland zelf was een leuke, gezellige stad. Vanaf de Skytower hadden we een mooi uitzicht over de stad en zijn omgeving. Tijdens de stadstour hebben we de nodige Victoriaanse huizen bewonderd en realiseerden wij ons pas, dat Nieuw Zeeland geen eeuwen oude geschiedenis heeft.
Na twee dagen hotel gingen we weer met een campertje op weg. Dit keer is de camper klein en oud. Het was even wennen hoe alles werkte en waar we alles kwijt moesten, maar uiteindelijk blijkt het wel een lekker karretje.
We rijden naar het noorden en passeren de stad Kawakawa, waar Hundertwasser een kunstenaar zijn laatste jaren heeft geleefd en een aantal herkenbare kunstwerken heeft nagelaten, waaronder een openbaar toilet.
Verder noordwaarts willen we de geschiedenis en de cultuur van de Maori’s leren kennen. Dat doen we in Waitangi, waar in het Treaty House het verdrag is getekend tussen de Maori’s en de Engelsen in het jaar 1840. Dit is het begin geweest van het zelfstandige Nieuw Zeeland. We zien er ook een traditionele kano. Deze kano’s zijn heel lang en gemaakt van een Kauri boomstam. Kauri bomen zijn wel 2000 jaar oud en ze worden heel groot en breed in omvang. Helaas hebben we nog geen Kauriboom in levende lijve gezien. Tenslotte zien we ook een traditionele Maori voorstelling met zang en dans. Heel vrolijk en indrukwekkend. In Kerikeri bezoeken we het oudste stenen huis en het oudste houten huis (Kemp house) van Nieuw Zeeland daterend uit de 19e eeuw.
We rijden daarna weer naar het zuiden en komen voorbij Auckland in het gebied van de vulkanische natuurverschijnselen. We rijden langs schitterende kustwegen, soms wel eng want de wegen zijn best smal en het zijn bochtige wegen. Ook grappig zijn de brievenbussen die overal langs de weg staan.
In Miranda komen we op een camping waar een hot water pool is. Wat is dat heerlijk om ’s avonds nog in een warm mineraal bad te liggen met een temperatuur van wel 30ºC! Maar wat heel bijzonder was, maakten we de volgende avond/nacht mee. Bij Hot Water Beach komt het hete water spontaan uit de grond borrelen. Dit gebeurt op een bepaalde plek op het strand, maar bij vloed liggen die plekken onder water. Bij eb liggen ze dus aan de oppervlakte. Je kunt 2 uur vóór tot 2 uur ná de laagste waterstand een kuil graven op het strand. Daar stroomt dan het hete water in en kun je lekker in je eigen pool badderen. Het lukte ons niet om dit overdag te doen, dus bleef de nacht over. Hoe bijzonder is het als je om 12 uur ’s nachts een kuil staat te graven, waar je later in het hete water ligt te doezelen!!! Het was volle maan en de sterrenhemel was fantastisch.
En denk maar niet dat we enigen waren die zo gek waren.
In de nacht werden we ook opgeschrikt door de berichten van de aardbevingen op het Zuidereiland. Even was er paniek en leek het of we de camping af moesten, maar dat bleek toch niet nodig. Nu blijkt pas hoeveel schade de aardbevingen hebben veroorzaakt en het is nog maar de vraag of we naar het Zuidereiland kunnen vanwege schade aan het dok van de ferry in Wellington. We zijn echter optimistisch en hopen dat het weinig invloed zal hebben op onze vervolg reis.
Na Hot Water Beach hebben we een pittige wandeling gemaakt om bij de Kathedral Cove te komen. Maar we werden beloond met een prachtige rotspartij waar je doorheen kon lopen. Op de route verder zuidelijk rijden we door Katikati, de mural town. In deze stad staan op de meeste muren mooie schilderingen.
Vanaf vandaag heeft het weer ons een beetje in de steek gelaten. Het regent behoorlijk en onze boottocht naar White Island (vulkaan eiland) kon daardoor niet doorgaan. We zitten nu in Roturoa en hopen de komende dagen geisers en bubbelende modderpoelen te zien.

• 15 November 2016 - 14:15

Lucia:

Zo lieve luitjes weer veel meegemaakt zeg was weer gaaf om te lezen.Hopelijk blijft de reis zo voorspoedig gaan zonder al teveel vervelende hindernissen.Ik kijk weer uit tot de volgende belevenissen.Gr.De Kolkjes

• 15 November 2016 - 21:40

Jaap En Renate:

Mooie verhalen ☺. Wij zeggen blijven genieten en het beste. Groet Jaap en Renate

• 16 November 2016 - 11:03

Loes En Ger:

Waren benieuwd of jullie al wat gemerkt hadden van de aardbeving. Valt gelukkig mee.
    Bijzondere ervaringen, als we het zo lezen. Groet, Ger en Loes.

• 16 November 2016 - 19:24

Albertine:

mooie plaatjes en ervaringen blij dat jullie geen last hebben gehad van de aardbevingen hopen dat jullie verder in de reis er geen problemen mee krijgen genieten maar groetjes martien en albertine

• 17 November 2016 - 10:28

Jeroen Kool:

Ha globetrotters, wat leuk om allemaal te lezen. De meeste dingen komen me zeer bekend voor. Ik heb ook staan spitten op het strand bij Hot water Beach.... Hopelijk kunnen jullie nog wel naar het Zuideiland toe. Veel plezier!! Groetjes Jeroen

• 17 November 2016 - 14:51

Cerel Versluijs:

Hallo vakantiegangers, wij genieten met jullie mee van de mooie verhalen en foto"s. groetjes carel en emy

• 18 November 2016 - 00:28

Ans:

Het was weer heerlijk om dit reisverslag te lezen en de foto's te bekijken. Ik kijk weer uit naar julie volgende reisverslag. Blijf genieten van alles wat jullie zien.

• 18 November 2016 - 16:53

Theabrinkel:

Wat een prachtige verhalen weer, gelukkig geen last van de aardbeving gehad. Nu hopelijk kan het vervolg ook doorgaan.

• 21 November 2016 - 12:20

Annuska / Create Wise:

Wat een heerlijke reisverslagen en geweldig de verhalen met bijpassende foto's te zien.
    Zo af en toe gaat hier in het Atelier jullie blog open en bekijken we de foto's, zo reizen we toch een beetje mee ;-)
    Veel plezier en geniet er samen maar lekker van.
    Groetjes van ons allemaal!
    Annuska

• 22 November 2016 - 07:13

Nellie Versluy:

Hello Piet and Nel, we were wondering how the earthquake would affect your travel. So far so good. I have translated all you adventures for the rest of the family. Keep safe and keep enjoying the wonderful nature and each other's company.
    Nellie