Laatste week in Western Australia. - Reisverslag uit Perth, Australië van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu Laatste week in Western Australia. - Reisverslag uit Perth, Australië van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu

Laatste week in Western Australia.

Door: Peter en Nel

Blijf op de hoogte en volg Peter en Nel

08 November 2016 | Australië, Perth

Na de mijnbouwgebieden rijden we verder naar het zuiden en zoeken we de kust weer op. Dat zijn weer een heleboel kilometers, maar er zijn wel bijzondere landschappen die voorbij trekken.
Allereerst zijn er de zoutmeren. Veelal liggen ze droog en dan lijkt het net of je door een winterlandschap rijdt; zó wit zien ze er uit.
Vervolgens rijden we langs gigantische graanvelden en tenslotte ook door glooiende wijngebieden.
Uiteindelijk komen we aan in Esperance, een stadje aan de Zuidelijke Oceaan. We bezoeken daar het Cape le Grand NP en zien daar een schitterende baai, die niet voor niets de naam Lucky Bay heeft gekregen. Ook hier is de kust grillig; mooie baaien, maar ook kliffen en rotsen in zee.
We rijden dan weer landinwaarts naar Hyden, want we willen een bijzonder natuurverschijnsel bewonderen: Wave Rock. Deze kleurige granieten rotsformatie lijkt op een grote golf. Leuk om onder door te lopen, maar je kunt er ook over heen lopen. Het is in het binnenland een stuk warmer dan aan de kust (30ºC) en dat vinden vliegen erg aangenaam. Dat is jammer, want een lange wandeling zit er niet in met dat gezoem om je heen!
Weer terug naar de kust bezoeken we eerst Albany. Dit is een wat grotere toeristische plaats, waar wat terrasjes zijn. Op een heuvel liggen overblijfselen van ANZAC activiteiten. ANZAC betekent Australian en New Sealand Army Corps. Deze troepen hebben in beide wereldoorlogen hun steentje bij gedragen. We zien wat kanonnen en bunkers, maar ook namen van oorlogsschepen en oorlogsslachtoffers. Altijd indrukwekkend.
Als we weer richting Perth gaan, komen we bij Augusta; het meest zuidwestelijke plaatsje van Western Australia. Hier staat de mooie, witte vuurtoren Cape Leeuwin. Op dit punt komen de Zuidelijk Oceaan en de Indische Oceaan bij elkaar. Een erg winderig plekje met een onstuimige zee. Het geeft ook wel aan hoe nietig we als mens zijn t.o.v. het water.
In Fremantle genieten we van de laatste dag in Western Australia. Dit is een heel gezellig stadje, waar veel te zien en te beleven valt. We zijn precies op tijd om de kanonsslag te horen, die elke dag om stipt 13.00 uur te horen is. Dit gebeurt bij de Round Tower en is bedoeld om de bewoners en de zeelieden één keer per dag de juiste tijd door te geven. Deze handeling stamt natuurlijk uit vroeger tijden en wordt nu traditioneel in ere gehouden.
Natuurlijk brengen we ook een bezoek aan de Fremantle Prison, de gevangenis die op de Werelderfgoedlijst staat. Deze gevangenis is nog tot 1991 in bedrijf geweest. Hij is toen gesloten vanwege de slechte sanitaire voorzieningen. De gevangenen moesten hun behoeften nog gewoon op een emmertje doen en dan in de ochtend vroeg legen bij het luchten! Het leven was zo saai, dat sommige gevangenen, waaronder een Aboriginal, in hun cel wandschilderingen gingen maken. Daar zat wel duizenden uren werk in!
In schrille tegenstelling van deze ervaring, sluiten we de dag af bij een bierbrouwerij, die een terras heeft dat uitkijkt op de haven. En daar ligt “De Duyfken”, het schip dat we in Denham gemist hebben!
De laatste dag in Perth rijden we terug naar de plek waar we 3 weken geleden ook begonnen zijn; Hovea Cottage. We hebben een gezellige lunch met gastvrouw Christa en dan zit het er echt op voor West Australië.
Camper inleveren, naar het vliegveld; Nieuw Zeeland, here we come!

• 08 November 2016 - 13:18

Lucia:

Oh wat een geweldig verslag zeg en een gave foto's.De vuurtorenfoto komt zeker naast de andere te hangen in het toilet

• 08 November 2016 - 13:29

Thea Brinkel:

Wat een ervaring weer geweldig

• 09 November 2016 - 15:35

Jan En Reino:

Beste Peter en Nel,

O, wat is het allemaal herkenbaar. Het is net of wij deze reis weer maken. Het prachtige Lucky Bay, Cape Leeuwin, waar 2 oceanen samenkomen, ver het binnenland in: De WaveRock, waar we de mooiste sterrenhemel ooit hebben gezien, Fremantle. een bijzonder gezellig stadje,met zijn authentieke gevangenis met de "stropkamer", het museum met de resten van de "Batavia", RottnestIsland (om te fietsen) , Perth met zijn Belltower en King's Park.
    Leuk verhaal met mooie foto's.

• 11 November 2016 - 13:46

Marleen:

Wauw! Prachtige foto's weer met zicht op de verschillende soorten natuur! JALOERS!
    Mooi om jullie verslag weer te lezen hoor!
    Ben ook erg benieuwd wat jullie van Nieuw Zeeland vinden.
    Vanavond komt Ivette eten en dan mogen we eindelijk een cadeautje open maken ;-)!
    Ik zal nog wel meer verhalen via haar horen.
    Veel plezier schatjes en tot het volgende verslag!
    Liefs Marleen

• 11 November 2016 - 18:39

TruusKool:

Dag Peter en Nel, wat maken jullie weer een mooie reis en prachtige foto,s die gemaakt zijn bij het reisverslag.Blijf vooral genieten wat jullie nog allemaal te zien krijgen .Veel plezier, groetjes, Truus Kool.

• 12 November 2016 - 11:21

Albertine:

wat een mooie dingen zijn daar te zien genieten van dit alles
    en nu naar nieuw zeeland dat is voor ons ook nieuw om met jullie ogen te zien

• 13 November 2016 - 18:41

Ans:

Het was weer gezellig om jullie verslag te lezen en de foto's te bekijken.

• 13 November 2016 - 21:10

Elise :

Het is te zien dat jullie met volle teugen genieten. Als je de verslagen leest en de prachtige foto's ziet is dat niet zo heel moeilijk.
    Veel reisplezier maar weer.

• 14 November 2016 - 16:21

Loes:

Wat een gevarieerd landschap. Zo veel te zien. Wij genieten mee!