Tropisch regenwoud en Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu Tropisch regenwoud en Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu

Tropisch regenwoud en Great Barrier Reef

Blijf op de hoogte en volg Peter en Nel

16 Oktober 2012 | Australië, Cairns

Hallo lieve mensen,

De tijd vliegt, want het is alweer een week geleden dat we in Cairns aankwamen. Na twee nachten in een hotel gelogeerd te hebben, gingen we op pad met een nieuwe camper. Deze camper is een verademing vergeleken bij de vorige; groot tweepersoonsbed, airco, wc, kastruimte, gaspitten en gootsteentje binnen.
Vanaf nu kunnen we wat luxer kamperen.
We zitten in het noordoosten van Australië en daar is het tropisch regenwoud. We hebben een aantal dagen gebruikt om dit regenwoud te ervaren. We zijn eerst naar het Daintree National Park in het noorden gereden. Bij Cape Tribulation grenst dit regenwoud aan de Oceaan met het Great Barrier Reef.
Bij Cape Tribulation kwam James Cook aan wal op Australische bodem, nadat hij averij had opgelopen voor deze kust veroorzaakt door dat koraalrif. We staan daar op een camping, direct aan het strand en aangrenzend aan het regenwoud. Het is er prachtig; blauwe zee, mooi zandstrand met palmen en het groen van het regenwoud in veel diverse kleuren. We worden langs de weg regelmatig gewaarschuwd voor de kasuaris (vogel), maar helaas hebben we die niet gespot.
We hebben ook een aantal wandelingen gemaakt door het regenwoud, bijv. bij Mossman Gorge en bij Kuranda. Het is ongelooflijk hoe hoog en groot sommige bomen kunnen worden. Zoals de curtain figtree (vijgenboom) op de foto. Deze bomen kunnen groeien, doordat zij zich nestelen in een andere boom en hem volledig in beslag nemen.
Nel heeft een gondeltour gemaakt boven het regenwoud en heeft gezien hoe het er van bovenaf uitziet. Het is compleet groen in al zijn kleurnuances en ook is goed te zien hoeveel verschillende soorten bomen er wel groeien. De gondel eindigde in Kuranda, waar Peter met de auto naar toe was gereden. In een Koala park hebben we de typisch Australische dieren gezien; koala, krokodil, kangoeroe, wombat en diverse slangen.
We zijn één dag met een catamaran naar het Great Barrier Reef gevaren. Dit was een geweldige ervaring. De bemanning van de Passions of Paradise was heel betrokken bij de passagiers en maakte er een onvergetelijke dag van. Na 2 uur varen kwamen we aan bij een klein zandeilandje midden in zee. Daar werden we met een klein bootje afgezet om te kunnen snorkelen of duiken. Wij hebben gesnorkeld en dat viel aanvankelijk nog niet mee. Je moest je eerst in een wetsuit proppen, daarna flippers passen en uiteindelijk een duikbril met snorkel luchtdicht op je gezicht zien te krijgen. Uiteindelijk lukte dit wel en hebben we kunnen genieten van het koraal in diverse kleuren. Er zwommen ook veel vissen in mooie kleuren en verschillende formaten. Na de lunch zijn we een stukje verder gevaren en konden we in volle zee gaan snorkelen. Er was een behoorlijke deining, maar als je snorkel en duikbril goed zaten en je lag met je hoofd in het water, dan kon je lekker op de deining meebewegen en genieten van al het moois onder water. Het was werkelijk prachtig om tussen de vissen te zwemmen. Ik (Nel) had nooit gedacht dat ik dit zou durven. Er waren best grote vissen bij en het waren er echt heel veel. Schitterend!! Helaas hiervan nu geen foto’s, want de foto’s van de onderwatercamera moeten nog ontwikkeld worden.
De laatste twee dagen zijn we iets landinwaarts gereden naar Tablelands Region. In dit gebied zijn we op zoek gegaan naar het vogelbekdier, een zoogdier dat eieren legt en in het water leeft. Een heel bijzonder, maar schuw dier. We hebben slechts een glimp van hem opgevangen, want hij dook gelijk weer onder water. Maar we hebben wel andere dieren gespot. Veel vogels, hagedissen en ook een echte slang! Alle wandelingen waren afwisselend, met bijvoorbeeld een leuke hangbrug over het water. Als afsluiting van ons bezoek aan Tablelands hebben we het Crater Lake en enkele watervallen bezocht. De ene waterval was nog mooier dan de ander. De bijgaande foto is van de Zillie Falls.
We zijn nu aangekomen in Undara, waar we de lavatunnels gaan bezoeken.
Daar zullen wij in het volgende blog wat over schrijven.
We doen iedereen in Nederland en België weer de groeten. Voor de onderwijsmensen een fijne herfstvakantie en voor de anderen succes met werken.
Tot de volgende keer, groetjes Peter en Nel.

• 16 Oktober 2012 - 09:57

Thea Brinkel:

Wat een geweldig dingen zien en doen jullie gaaf. Moet een geweldige ervaring zijn. Veel liefs en geniet thea

• 16 Oktober 2012 - 16:03

Versluijs:

hebben genoten van jullie verslagen en foto,s, geweldig om dit allemaal mee te maken!
    groetjes vanuit den haag.

carel en emy

• 16 Oktober 2012 - 16:18

Marion:

Ok, je word gewaarschuwd voor een vogel en dan vind je het jammer dat je hem niet hebt gezien?!?!?!?! Mag ik het even niet begrijpen! ;-)
    En wauw het great barrier reef, doe op dit moment erg mijn best om niet stikke jaloers te zijn.
    Geniet er nog even van!

• 16 Oktober 2012 - 20:14

Jeroen En Marleen:

WauW! Wat moeten we nog meer zeggen bij het zien van die mooie foto's en het lezen van jullie verslag. Lollig die foto met snorkelpak. Hebben jullie ook nog een foto van de duikbrillen die jullie gezicht vacuum zuigen....hahaha.
    Lekker verder gaan met genieten! Doe ik (Marleen) ook tijdens mijn herfstvakantie.
    Liefs Jeroen en Marleen

• 16 Oktober 2012 - 22:22

Albertine:

hoi nel en peter
    leuk zo tussen de vissen zwemmen in dat leuke outfit
    is dat nodig voor de kou of voor iets anders?
    al die beesten is wel iets voor jou nel maar het ziet er goed uit
    groetjes en genieten martien en albertine

• 17 Oktober 2012 - 17:15

Truus Kool-Dessing:

Hallo Peter en Nel,
    Nog niet al jullie verslagen gelezen, maar dat komt nog wel. Jullie laatste bericht was weer geweldig.
    Blijf genieten van dit prachtige avontuur.
    Groetjes, Truus Kool.

• 18 Oktober 2012 - 09:47

Truus B:

HA Nel en Peter
    Wat een geweldige ervaringen doen jullie op! Wat moet dat indrukwekkend zijn.Lachen jullie in duikpak!
    Nou geniet er maar van! Leuk om jullie zo te volgen.
    Groetjes Truus

• 18 Oktober 2012 - 13:42

Bert En Corry:

Hallo
    Wat geweldig allemaal!!!!
    Vooral de slang (super) (love snakes!)
    prachtig om zo een beetje met jullie mee te reizen.
    Heel veel plezier nog en geniet met volle teugen.
    ps
    Bert vandaag geopereerd
    alles naar wens verlopen.
    groetjes
    Corry

• 19 Oktober 2012 - 12:26

Jonne:

Ha die Nel en Peter,

Wat een gaaf verhaal weer. Vooral dat snorkelen bij het Great Barrier Reef! Je hoort en ziet dat vaak op tv maar jullie hebben het echt gedaan! Knap hoor Nel, zo tussen die grote vissen, ieuwhh! Prachtig hè die vegetatie in het tropisch regenwoud! En wat een verschil in bomen en planten.
    Ik geniet ook heerlijk van mijn herfstvakantie. Niet eens naar school geweest! Knap hè!? :-)
    Jullie ook lekker genieten in jullie luxe camper en ik ben benieuwd naar jullie 'lava-avontuur'!
    Liefs Jonne

• 20 Oktober 2012 - 11:51

Lucia:

He vakantiegangers.

Was weer een leuk reisverslag en Nel je ben lekker grensverleggend bezig hoor ik ben trots op je.Fijn voor jullie dat de camper groter is dan zijn jullie niet meer aan het kramperen.Nou lui maak er weer wat moois van we lezen het graag.

Gr.Kees en Lucia

• 21 Oktober 2012 - 10:00

Jan En Reino:

Dat "andere deel"van Australië is ook de moeite waard. Heerlijk om
    jullie enthousiaste beschrijvingen van de highlights van de oostkusttour
    te lezen. Nog heel veel plezier. Hopelijk hebben jullie ook Bundaberg
    op het programma staan: schildpadden en ....rumtour!

• 21 Oktober 2012 - 11:55

Ans:

Hallo luitjes
    Wat geweldig weer wat jullie allemaal zien en beleven. Hé Peter geen trauma over gehouden van die hangbrug waar jullie overheen moesten. Geniet er nog maar van.
    Groetjes Ans

• 21 Oktober 2012 - 14:51

Marijke:

Geweldig, wat een belevenis, kunnen jullie het allemaal nog verwerken.
    Wij genieten op afstand mee, de verslagen doen het ook goed.
    We blijven jullie volgen.

Groetjes, Marijke

• 22 Oktober 2012 - 21:49

Win En Riette:

Hallo Peter en Nel,
    Wat opnieuw prachtige foto's. Die 'bus' ziet er ook goed uit. We hadden al gedacht dat die 4WD op den duur toch iets te krap zou zijn. Die vijgeboom ziet er wel heel apart uit. En wat zijn die mensen daar klein bij.
    En dan dat snorkelen, dat moet wel een belevenis zijn geweest. De foto's hebben we nog tegoed.
    Nog veel plezier.
    Groetjes,
    Wim en Riette

• 23 Oktober 2012 - 10:04

Jaap En Renate:

Beste Peter en Beste Nel,

Mooie foto's, leuke verhalen en het plezier straalt er vanaf !
    Indrukwekkend allemaal !!!
    We blijven jullie volgen. Het ga jullie goed and keep enjoying !!

O ja,......Leuk "Campertje".

groetjes Jaap en Renate.