Kerstmis en Oud en Nieuw in Australië. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu Kerstmis en Oud en Nieuw in Australië. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Peter en Nel Versluijs - WaarBenJij.nu

Kerstmis en Oud en Nieuw in Australië.

Door: Peter en Nel

Blijf op de hoogte en volg Peter en Nel

05 Januari 2017 | Australië, Sydney

De laatste 2 weken zijn omgevlogen, het hele gezin bij elkaar, dus geen tijd voor het blog gehad. Maar nu is bijna iedereen weer doorgevlogen en hebben we tijd voor een terugblik op Kerst en Oud en Nieuw.
Eén dag voor Kerst zijn we aangekomen in Melbourne. In de stad is alles versierd en er zijn speciale punten waar bijzondere Kerstattracties te zien zijn. Zo kun je naar het Gingerbreadhouse, waar de kaart van Melbourne met gingerbread gemaakt is. In de etalage van warenhuis Myer wordt bij elk raam een doorlopend verhaal verteld. De wachtrij is heel lang en wij hebben geen zin om daar in te staan. ’s Avonds vanaf 9 uur zijn er op diverse plekken lightshows. Het stadhuis is dan verlicht en krijgt een kleurrijke uitstraling! We maken ook een stadswandeling langs de schitterende State Library van Victoria en langs diverse oude en nieuwe gebouwen, die de skyline van Melbourne vormen.
Kerstavond zijn ook Leon en Annick gearriveerd en zij trekken ruim een week met ons mee.
Eerste Kerstdag zijn we hartelijk ontvangen bij de familie thuis voor de lunch. Wat was het gezellig om elkaar weer te zien na 4 jaar en lekker bij te praten. Lloyd heeft ons verrast met een heerlijke trifle en een fantastische Christmaspie. Thank you Lloyd!
Voor het Kerstdiner zijn we Mount Dandenong opgereden. Bovenop deze berg staat het SkyHigh restaurant met uitzicht op Melbourne. Het was mooi, zonnig weer en de tafels waren feestelijk gedekt. Ook hier konden we tijdens een heerlijk buffet herinneringen ophalen en plezier hebben.
De dagen na Kerst rijden we langs de Great Ocean Road. Dit is een lange kustweg ten zuid-westen van Melbourne. De uitzichten zijn schitterend en er zijn een paar highlights. Zo zijn er The Twelve Apostels en de London Bridge. Mooi gevormde rotsformaties in de zee, die in de toekomst in zee zullen verdwijnen. Maar ook een beetje landinwaarts is genoeg te beleven. Want wat doe je als iedereen naar boven kijkt? Uitstappen en meekijken; koala’s die actief in de boom klimmen. Dat is een bijzonder fenomeen, want normaal zitten ze stil in een boom.
We lopen ook de Tree Top Walk, een wandeling op 30/40 m hoogte over ijzeren bruggen met uitzicht op het tropische regenwoud. Wat ziet alles er van boven anders uit! Je kijkt nu langs de reuzenstammen naar beneden en er zijn overal varens, mooi groen van kleur. Je moet geen hoogtevrees hebben, dus Peter gaat dit keer niet mee.
We rijden weer terug richting Melbourne en bezoeken daar 2 beeldentuinen. De eerste is het William Ricketts Sanctuary, een tuin met beelden gemaakt door William Rickett. Het zijn allemaal beelden van aboriginals, de oorspronkelijke bevolking van Australië. William was zeer begaan met deze mensen en vond dat ze achtergesteld werden.
De tweede tuin is bij Bruno’s Art. Hier zijn we 4 jaar geleden ook geweest en toen zagen we nog duidelijk de gevolgen van de bosbranden. Hier is nu niet veel meer van te zien, maar er staan wel nieuwe beelden bij. Weer leuk om te zien.
We rijden richting Canberra en komen door een wijngebied. We kunnen het niet laten om ook hier een wijnproeverij te doen. We belanden bij een klein wijnboertje; Morrisons in Glenrowan. De wijnboer zelf laat ons de wijnen proeven en geeft de nodige informatie. In Canberra, de hoofdstad van Australië, bekijken we het oude en het nieuwe regeringsgebouw. Van hieruit is er een mooi uitzicht richting War Memorial. Bij dit memorial komen we precies op tijd aan om de afsluiting van de dag te zien. De Last Post wordt geblazen en er staat een oorlogsslachtoffer (1914-1918) centraal. Het verhaal over zijn oorlogstijd wordt verteld en er worden twee kransen bij zijn foto gelegd. Heel indrukwekkend.
Op 30 december komen we aan in Sydney, waar we de laatste week verblijven. Bij binnenkomst van de stad rijden we naar Bondi beach waar duizenden mensen op het strand en in de zee liggen ondanks het bewolkte weer.
Jurgen en Amandine komen na een vertraging van 9 uur op 31e december in de ochtend aan en dan kunnen we met het hele gezin oud en nieuw vieren. We willen natuurlijk zo dicht mogelijk bij de Harbour Bridge staan, maar we zijn niet de enigen. Er zijn een aantal plekken in de stad die hiervoor geschikt zijn, maar die plekken hebben een beperkt aantal plaatsen. Je moet er vroeg bij zijn, dus dat betekent al vanaf 12 uur in de rij en daarna hangen in het park. Maar het was de moeite waard! Op deze plek hebben we met 16.000 mensen bij elkaar gekeken naar het mooiste vuurwerk van de wereld. Echt FANTASTISCH en een ongelooflijke ervaring. En dan met het hele gezin bij elkaar; wat een mooie herinnering ter ere van ons 40jarig huwelijk. Super!
We beginnen het nieuwe jaar onder begeleiding van Bart, een oud collega van Peter, met een uitstapje naar de Blue Mountains om de Three Sisters te bekijken. Na de 3 zussen gezien te hebben wordt het weer minder en komt het vanwege de regen en de mist niet meer van wandelen. Jammer. Maar de avond vergoed veel; we zijn uitgenodigd voor een BBQ bij Bart en zijn vrouw. Wat hebben wij een gezellige avond gehad bij deze gastvrije mensen. Bedankt Bart en Mandy!
De laatste dagen in Sydney vermaken we ons nog prima met wandelingen langs Opera House, Harbour Bridge, oude wijk The Rocks en boottochtjes over de Paramatta River. Maar het eind is in zicht en eigenlijk hebben we wel weer zin om naar huis te gaan. Nog één dagje en dan vliegen we weer naar huis. Nederland here we come!

• 05 Januari 2017 - 06:23

Thea Brinkel:

Lieve mensen wat een prachtige reis en dan zo aan het einde met het hele gezin, geweldig, geniet nog een dag en goede reis terug

• 05 Januari 2017 - 09:48

Marion:

Goede reis terug!

• 05 Januari 2017 - 19:08

Albertine:

mooie afsluiting met z'n allen na een super vakantie
    veilige thuisreis groetjes

• 06 Januari 2017 - 16:41

Carel:

Wat een geweldige ervaring! goede terugreis,
    Carel en Emy

• 06 Januari 2017 - 18:17

Marleen:

Het was weer geweldig jullie te volgen. Bedankt voor de mooie verhalen en foto's! Over een paar uur zijn jullie weer thuis. Vast ook lekker om weer in je eigen bedje te slapen....
    Welkom thuis!

• 08 Januari 2017 - 12:49

Henk Verhoef:

Wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt. Bedankt voor alle verhalen.
    Goede thuiskomst!

• 09 Januari 2017 - 17:47

Jan En Reino:

Hallo Peter en Nel,

Na zo'n indrukwekkende reis moet het wel afkicken zijn.
    Wat hebben jullie veel gedaan en gezien.
    Superervaringen opgedaan en het laatste deel van de reis die kunnen delen met